Bridgen pelisäännöt
I) Vähimmäistieto aloittaaksesi ensimmäisen bridge-pelisi
PELIEN TARKOITUS:
Sopimuksen tekeminen on välttämätöntä. Pelaajia on neljä: sinä (aina etelässä) ja kolme muuta, jotka ohjataan tietokoneella. Pohjoinen-Etela -tiimi vastaan Ita-Lansi -tiimi.
Korttien jakaminen
Jokainen pelaaja saa 13 korttia, yhteensä 52.
Korttien järjestys ja arvo
Jokaiselle maalle: Ässä, Kuningas, Neito, Sotilas, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2.
Maiden järjestys on nouseva seuraava: , ei minkään maan vahvistuksella. Pisteitä ei lasketa, vaan joukkueiden on jaettava 13 mahdollista lyöntiä.
Tarjous :
Jakaja saa ensimmäisen vuoron (hänet valitaan ohjelmiston avulla). Hän voi "PASSATA" (ohittaa) tai tehdä tarjouksen, joka on suurempi kuin viimeisin tarjous. Sitten vuoro on naapuripelaajalla ja niin edelleen. Viimeinen tarjous määrää toteutettavan sopimuksen. On selvitettävä korttien voima tiimissä, jotta voidaan sitoutua tekemään tietty määrä lyöntejä vahvistetussa maassa tai ilman vahvistusta. Tarjoukseen on neljä väriä ( ) ja ilman vahvistusta (mikä tarkoittaa, ettei mikään neljästä väristä ole muita vahvempi, joten et voi leikata). Ensimmäiset kuusi lyöntiä eivät ole merkityksellisiä. Tarjoukset vaihtelevat 1, 1, 1, 1R, 1SA, 2, aina 7SA asti.
- Kertoa "1SA" tarkoittaa, että sitoudut tekemään vähintään 7 lyöntiä (6+1),
- Sanoa "4 Pataa" (4) tarkoittaa, että sitoudut tekemään vähintään 10 lyöntiä (6+4),
- Sanoa "7SA" tarkoittaa, että sitoudut tekemään vähintään 13 lyöntiä.
Grand Slam: Sopimus tasolla 6 (pieni grand slam) tai 7 (suuri grand slam).
Vastaan (X) ja yli Vastaan (XX)
VASTAAN: haaste, jossa tiimi sitoutuu kaatamaan toisen tiimin valitseman sopimuksen. Seurauksena: jos sopimus epäonnistuu, kaatumisen arvo on suurempi. Jos sopimus voittaa, voiton arvo kasvaa. YLIVASTAAN: aselaji, jonka vastapuoli käyttää, jos se uskoo saavuttavansa sopimuksensa. Tällöin voitto tai kaatuminen on vieläkin voimakkaampaa. VASTAAN ja YLIVASTAAN eivät ole sitovia. Jos pelaajat niin haluavat, korkeampi tarjous peruuttaa vastauksen.
Erityistapaus
Sopimuksen väri määrittää ylävärin (esim. 4 = 10 lyöntiä padassa). Julistaja on pelaaja, joka ensimmäisenä ilmoitti tiiminsä pelaaman sopimuksen värin. Pelin aloittamiseksi julistajan vasemmalla puolella oleva pelaaja laittaa kortin pöydälle (aloitus). Julistajan kumppani on kuollut pelaaja, joka näyttää korttinsa pöydällä aloituksen jälkeen.
Pyörähdyssuunta
Myötäpäivään.
Kuka aloittaa ?
Pelaaja, joka on ennen kuollutta pelaajaa.
Lyönnit
Jokainen pelaaja pelaa vuorollaan. Pelaajien on annettava pyydetyn värin kortti (jos heillä sellainen on). Voittava kortti muodostaa iskun, ja leikkauksessa ylävärin vahvin kortti voittaa. Ei ole pakko nostaa tai leikata pyydettyä väriä. Jos pelaajalla ei ole pyydettyä väriä, hän voi hylätä (antaa toisen värin) tai leikata (ylivärillä) halutessaan. Ilman vahvistusta leikkaaminen ei ole mahdollista. Jokainen pelaaja antaa vuorollaan kortin. Isku muodostuu pöydällä olevista neljästä kortista, ja sen voittaa pelaaja, joka antoi voimakkaimman kortin. Tämä pelaaja aloittaa seuraavan iskun.
Palkkio
Haavoittuvuus määritetään jokaisen jaon edellä: haavoittuva tiimi (symboloitu kahdella pienellä punaisella kolmiolla) saa suuremman bonuksen sopimuksen toteuttamisesta tai suuremman rangaistuksen epäonnistumisesta. Haavoittumaton tiimi on symboloitu kahdella pienellä vihreällä kolmiolla.
II) Parantaaksesi pelaamistasi bridge
Tästä eteenpäin voit edetä nopeasti, koska sinulla on tarpeeksi tietoa aloittaaksesi pelaamisen. Ohjelma auttaa sinua automaattisesti oikeaan suuntaan. Opit pikku hiljaa pelin hienouksia pelaamalla ensimmäiset turnauksesi.
VOITTAAKSESI PELIN JULISTAJAN ON TOTEUTETTAVA
6 lyöntiä + sopimuksen taso. Esimerkiksi: 3 = 9 lyöntiä padassa.
Pisteet
Laskettu ohjelman toimesta, mutta on tärkeää tietää se strategiasi määrittämiseksi. 140 mahdollista sopimusta tasolta 1 aina 7SA yli vastaan. Joitain esimerkkejä: 1 = 70; 3R = 140; 4 = 420; 5 = 400; 6 = 920; 6R = 980; 3SA = 400; 4 yli vastaan = 590. Kaatuneen lyönnin arvo vaihtelee 50:stä 300 pisteeseen, vastaavasti vastaan ja haavoittuvuudesta riippuen.
Bridge turnaus
Se koostuu neljästä jaosta, joten tuloksesi on ero toisen henkilön tuloksen ja sinun tuloksesi välillä, joka on pelannut jaon samalla kortilla. Tämä järjestelmä tekee pelin kulusta mielenkiintoisempaa, koska tulostasi verrataan toisen oikean pelaajan tulokseen.
Arvioi pelisi
Honorit (H) eli hertat (Ässä, Kuningas, Neito, Sotilas) ovat arvoltaan: Ässä = 4; Kuningas = 3; Neito = 2; Sotilas = 1.
Aloitus tehdään vähintään 12 pisteen käsillä.
OLENNAISTA ON: tarkista, onko sinulla 5 korttia Ristiä tai 5 korttia Pataa: jos on, avaa 1R tai 1, se on tärkein viides väri; muussa tapauksessa avaa 1SA, jos sinulla on 15-18 pistettä honorissa, ilman pitkää väriä. Jos et voi avata 1R tai 1, etkä myöskään 2SA:ta, avaa 1 tai 1. Ylävärit: Risti, Pata / Alavärit: , . Vastaukset: vastaa vähintään 5-6 pistettä. OLENNAISTA ON: löydä 8 korttia Ristissä tai 8 korttia Padassa tiimissäsi (5+3 tai 4+4, 6+3…). 20-22 kunnian pisteen kanssa teoriassa voit tehdä 7 lyöntiä, 23-24 pisteellä 8 lyöntiä, 25-26 pisteellä 9 lyöntiä, 27-29 pisteellä 10 lyöntiä, 30-32 pisteellä 11 lyöntiä, 33-36 pisteellä 12 lyöntiä ja yli 37 pisteellä 13 lyöntiä.